Onderzoek naar 'schuldigen' Kanaal Almelo-De Haandrik

Gepubliceerd op 22 oktober 2023 om 11:15

Op initiatief van Stephan Reusken (PvdA-GL) en GBT komt er een raadsonderzoek naar de ‘schuldigen’ achter de problemen langs kanaal Almelo - De Haandrik. Daarbij moet de onderste steen boven komen. Zo willen alle raadsleden van Twenterand zien wie nu ooit besloten heeft het kanaal te vergroten en welke lobby daaraan voorafging. „Wie heeft ons en onze kinderen dit allemaal aangedaan?”

 

Het onderzoek komt er op initiatief van PvdA-GroenLinks en Gemeentebelangen Twenterand (GBT), met steun van de volledige gemeenteraad. De raad gaat het onderzoek zelf uitvoeren. Waarschijnlijk begin volgend jaar.

 

„Wie heeft ons en onze kinderen dit allemaal aangedaan? Wie heeft het zaadje geplant? Welke belangen speelden mee?”, zegt Marcus Elzinga, voorman van GBT. „Het knaagt aan de klokkenluiders dat de onderste steen nog niet boven is. We gaan terug naar 2010-2011 en alles daarvoor. Dat is nodig om bij de wortel te komen.”

 

GBT sloot daarmee aan op het initiatief van PvdA-GroenLinks. „Dit gaat niet over de oorzaken. Hier gaat het echt om de vraag: op welke grond is dit besluit genomen, was dit besluit nodig, zijn alle betrokkenen meegenomen en welke les leren we hier uit?", vertelt raadslid Stephan Reusken. „We willen vooral zien: wat kunnen we ervan leren bij grote dossiers. We denken dat niet alle belanghebbenden gehoord zijn en betrokken zijn bij de besluitvorming.”

 

Het gaat hierbij om een uniek onderzoek. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten kon zich geen andere voorbeelden herinneren van een raadsonderzoek, toen de partijen navraag deden.

 

Het lijkt vast te staan dat de raad uiteindelijk terecht komt bij de toen zittende macht in de provincie, waar het CDA aan het roer stond. Maar ook bij grote bedrijven, die hebben gelobbyd voor een kanaal dat geschikt was voor grotere scheepvaart.

 

In totaal is er in de daaropvolgende jaren 19 miljoen euro geïnvesteerd in het kanaal. Of het ook van economische meerwaarde is geweest, valt te betwijfelen. Wellicht is het zelfs weggegooid geld.

 

In 2017 zag de rekenkamer Oost-Nederland dat het aantal vrachtschepen was gedaald. In 2019 bleek er een groei qua aantallen schepen, maar dat gaf een vertekend beeld. Vanwege de droge zomer dat jaar waren er namelijk 384 schepen meer nodig om bijna hetzelfde gewicht te vervoeren. Het totale gewicht ging met slechts 1 procent omhoog. Recentere data bleven daarna uit.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.